Podcast
Blog
Ontwerpen

Maak je bestaande of nieuwe trainingsontwerp nog beter met Merrills ontwerpprincipes

Wil je leren hoe je mensen beter kunt laten leren? Lees dit!


Wat is Instructional Design eigenlijk?

In de verenigde staten en talloze andere landen is het vak van Trainer of L&D-er uitgesplitst over verschillende deelgebieden. Een belangrijk gebied is het ontwerpen van leeractiviteiten. Als dat de kern van je werk is dan ben je een Instructional Designer.

Je begrijpt dat ik als No More Boring Learning fan nogal een afkeer heb van het woord instructie. Ik associeer het met top down gehoorzamen.Dat is gelukkig niet wat er met dit vakgebied wordt bedoeld, al zijn er voldoende instructional designers die nog wel zo denken. Maar zolang we geen betere titel hebben, doen we het er mee.

Instructional design is een vakgebied dat zich bezighoudt met het maken van toffe leermaterialen en leerervaringen. Het doel is om mensen beter te laten leren en plezier te laten hebben tijdens het leerproces.

Bij instructional design draait het om het plannen, ontwerpen en uitvoeren van leerprocessen, zodat mensen makkelijker kunnen leren en specifieke leerdoelen kunnen bereiken. Het kan toegepast worden in allerlei situaties, zoals het maken van leertrajecten, trainingen, handleidingen, e-learningmodules, en nog veel meer.

Een instructional designer kijkt naar wat mensen willen leren, bedenkt leerdoelen en maakt leeractiviteiten en lekkere materialen die daarbij helpen. Ze gebruiken vaak verschillende leermethodes, technologieën en leuke dingen om de leerervaring interessant en effectief te maken.

Er zijn verschillende methodes om tot een ontwerp te komen en in deze podcast en blog staan we stil bij Merrill.

David Merrill (een gerespecteerd onderwijsonderzoeker en docent) bestudeerde verschillende theorieën en modellen voor instructieontwerp om een aantal gemeenschappelijke principes te identificeren. Dus hij ontwierp niet zelf een model maar construeerde het door bestaande modellen te gebruiken.

Op basis van Merrills onderzoek stelde hij vijf principes voor instructieontwerp vast die kunnen worden toegepast bij het ontwerpen van elk programma of praktijk om effectieve en efficiënte instructie te bereiken.

In een notendop benadrukken de principes van Merrill dat leren wordt bevorderd wanneer:

1. Lerenden betrokken zijn bij het oplossen van echte problemen

2. Bestaande kennis wordt geactiveerd als basis voor nieuwe kennis.

3. Nieuwe kennis wordt gedemonstreerd aan de lerende.

4. Nieuwe kennis wordt toegepast door de lerende.

5. Nieuwe kennis wordt geïntegreerd in de wereld van de lerende.


Probleem-/taakgericht
Merrill zei: "Werkelijk effectieve leerervaringen zijn geworteld in het oplossen van problemen." Probleemoplossende leerervaringen zijn een praktisch gebruik van de tijd en het geld van een lerende. Veel instructieontwerpers geloven dat probleemgeoriënteerde programma's een ethischere ontwerpkeuze zijn omdat ze waardevoller zijn voor de lerende. Lerenden interesseren zich voor het onderwerp omdat het een relevant probleem is dat hun interesse wekt en hun nieuwsgierigheid prikkelt.


Activering
Activeer eerst de bestaande kennis van de lerende over het onderwerp of hun herinnering aan een ervaring met betrekking tot het onderwerp. Relateer nieuwe informatie aan die bestaande kennis of herinnering. Help hen verbanden te leggen en nieuwe kennis op te bouwen op wat ze al weten. Als ze geen relevante eerdere ervaring of kennis hebben, help hen dan om een basisbegrip te krijgen voordatje complexere ideeën introduceert.


Demonstratie
Merrill zei: "Opvoeders moeten het laten zien in plaats van het te vertellen. In deze fase kijken lerenden, maar doen ze nog niet. De lerende moet het proces observeren en zien hoe het in het echt werkt. Afhankelijk van het onderwerp kun je video's, demonstraties uit het echte leven, infografieken en/of rollenspellen gebruiken om:

- Nieuwe informatie te demonstreren, zoals stappen en procedures.

- Een proces in een echte of gesimuleerde situatie te laten zien.

- Voorwaarden, risico's, mogelijkheden en gevolgen aan te geven.

- Scenario's van toenemende complexiteit te laten zien.

Demonstreer nieuwe informatie op verschillende manieren. Eén voorbeeld is niet genoeg. Je moet ze verschillende contexten en perspectieven laten zien.

 

Toepassing
Merrill geloofde dat het beantwoorden van meerkeuzevragen, vragen met korte antwoorden of bijpassende vragen die alleen op het geheugen van de lerende vertrouwen, niet voldoende is voor het toepassingsaspect van leren. Hij geloofde dat lerenden daadwerkelijk moeten doen wat ze leren in de context van een probleem uit de echte wereld.

Lerenden helpen om nieuwe kennis toe te passen en te leren van eventuele fouten. Geef begeleiding in het begin, indien nodig, en verminder dan geleidelijk de ondersteuning.

Retrieval practice is eenvoorbeeld van het toepassingsprincipe: activiteiten zoals oefeningen, quizzen, rollenspellen, reflectie en discussie die de lerende kansen bieden om nieuwe kennis op te halen en toe te passen. Merrill raadde oefeningen aan die de lerende in staat stellen om nieuwe kennis in verschillende scenario's toe te passen.

 

Integratie - Van leren naar leven
Het uiteindelijke doel van instructieontwerp is om de nieuwe kennis te integreren in het leven van de lerenden. Lerenden moeten in staat worden gesteld om hun nieuwe kennis toe te passen in hun werk en dagelijkse bezigheden.

De Instructieprincipes van Merrill zijn logisch. Als je hebt deelgenomen aan een cursus, workshop of conferentiesessie onder leiding van een ervaren, dynamische volwassenen educator, heb je waarschijnlijk Merrills principes in actie gezien. De facilitator koppelde nieuwe informatie aan bestaande kennis, demonstreerde het op verschillende manieren, gaf je de tijd om te leren door te doen en hielp je uit te zoeken hoe je je nieuwe kennis op kantoor kon toepassen. Bonuspunten als ze je verantwoordelijk hielden door op te volgen!

Vrijwillige materiedeskundigen, sessiepresentatoren en instructeurs zijn misschien niet allemaal experts in volwasseneneducatie - alleen in een perfecte wereld - maar je kunt Merrill'sInstructieprincipes met hen delen als leidraad voor hun programmaontwerp en-uitvoering.


Jeanne

Podcast
Blog
Ontwerpen

#

153

Maak je bestaande of nieuwe trainingsontwerp nog beter met Merrills ontwerpprincipes

23/9/2023
18 min