Tele2 - Onboarding Gamification
Case
“Sinds de training van Brain bakery zijn de nieuwe medewerkers al rendabel na 1 maand ipv na 5.4 maanden”
Client
Jaar
Traject
Het vraagstuk
Verkort de tijd dat nieuwe winkelmedewerkers nodig hebben om productief en rendabel te worden en stoom ze klaar voor het werken in onze winkels. En zorg tegelijkertijd dat ze echt service verlenen en verkopen volgens onze visie.
De uitdaging
De doelgroep bestond uit veel parttimers en studenten, die niet altijd beschikbaar waren voor een fulltime inwerk traject. Nieuwe medewerkers moesten in korte tijd kennis hebben van heel veel toestellen, abonnementen en meer dan 20 computersystemen.
Onze oplossing
We ontwierpen een onboarding die naadloos aansloot op de bedrijfscultuur en de doelgroep. Dit deden we op basis van de Pokémon Principles, onze eigen leerprincipes die we uit het spel Pokémon Go hebben gedestilleerd.
Het traject bestond uit vijf levels waar elke deelnemer doorheen moest. Tijdens alle levels haalden de deelnemers badges, als beloning voor allerlei soorten opdrachten. De fysieke badges werden door trainer en manager uitgedeeld.
Om de druk op de winkels laag te houden, namen we slechts vier trainingsdagen. De rest van het traject bestond uit gestuurd leren in de winkels en online. Vanaf het begin van het traject zetten we de druk op presteren. Dit door de levels, de badges, intensief contact met de managers en door een eindbattle; de Eindbaas.
Via het intensieve contact met managers en de vele beloningen en opdrachten stuurden weheel effectief op gedrag en prestaties.
Meetbaar resultaat
181% Groei in performance in het eerste jaar
De tijd die het een nieuwe medewerker kostte om rendabel te worden is verkort van 5,4 naar 1 maand. Daarmee is de rendabele tijd vergroot
€47.927 extra omzet per getrainde fte
Ook interesse in een Talent Challenge onboarding traject?
we are
Brainbakery
Door onze wetenschappelijke onderbouwing in combinatie met onze No More Boring Learning filosofie bereiken we business resultaten die er niet om liegen.